Richard Albert - How Constitutions Die

 


Abstract


There are three models of constitutional time in the world, shorthand for how and when  constitutional life begins and ends: the sundial, the grenade, and the hourglass. Constitutional time in the United States follows the sundial model, rotating for centuries through crises both great and small, no consideration ever seriously given to breaking with time, replacing the constitution, and starting afresh with a new constitutional document. Chaos reigns in the grenade model, as shocks internal or external explode without warning to spark a constitutional refounding. In contrast, the hourglass model of constitutional time prioritizes rules, order, and transparency: political elites simply flip the hourglass in compliance with law to restart the constitutional clock. In this Article, I draw from global patterns of constitutional creation and replacement to introduce, illustrate, and theorize these three distinct models of constitutional time. I examine the sociological attributes of the sundial model, I inquire whether eternal constitutional life is a gift or a curse, and I suggest that reformers seeking to restart constitutional time in the United States may find support for their reformative aspirations in the irregular origins of the Constitution, in the American tradition of state constitutionalism, and—perhaps most surprisingly—in the decennial census.


Resumo

Existem três modelos de tempo constitucional no mundo, que resumem como e quando a vida constitucional começa e termina: o relógio de sol, a granada e a ampulheta. O tempo constitucional nos Estados Unidos segue o modelo do relógio de sol, rotacionando por séculos através de crises grandes e pequenas, sem que se considere seriamente romper com o tempo, substituir a constituição e começar novamente com um novo documento constitucional. O caos reina no modelo da granada, onde choques internos ou externos explodem sem aviso prévio para provocar uma nova fundação constitucional. Em contraste, o modelo da ampulheta do tempo constitucional prioriza regras, ordem e transparência: as elites políticas simplesmente viram a ampulheta em conformidade com a lei para reiniciar o relógio constitucional. Neste artigo, extraio padrões globais de criação e substituição constitucional para introduzir, ilustrar e teorizar esses três modelos distintos de tempo constitucional. Examino os atributos sociológicos do modelo do relógio de sol, questiono se a vida constitucional eterna é um presente ou uma maldição, e sugiro que os reformadores que buscam reiniciar o tempo constitucional nos Estados Unidos podem encontrar apoio para suas aspirações reformistas nas origens irregulares da Constituição, na tradição americana do constitucionalismo estatal e—talvez mais surpreendentemente—no censo decenal.


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